17 nov TV4 Efter fem ”När den franska tidningen Le Figaro i våras listade potentiella efterträdare till påve Franciskus – som är andlig ledare för 1,3 miljarder katoliker – var det många i Sverige som höjde på ögonbrynen. Ett av tre namn som dök upp var nämligen den svenska biskopen och kardinalen Anders Arborelius. Nu svarar han på spekulationerna som florerat den senaste tiden.”
Återerövring av det Heliga landet. Få en fristad från förföljelser.
Lyssna på Göran Rosenberg när han förklarar hur olika motiv till staten Israels grundande vävts ihop och bidragit till oklarheter kring vad som är antisemitism och berättigad kritik av Israels politik.
”Israel skulle göra slut på antisemitismen. Judarna skulle bli fria i sitt eget land – bli normala. Judarna levt onormalt i 2000 år. Normalitet att få en stat där man inte behöver vara rädd.” ”Landet var bebott”
”En stat som bygger på att ett annat folk måste undertryckas är ohållbart”.
”Vad ska Israel vara?” ”Ska Israel för all framtid vara en stat som bygger på att med vapen och övermakt hålla omgivningen under militär kontroll?”
Rosenberg beskriver konflikter i samband med statens grundande mellan olika judiska grupper och hur högernationalism föddes utifrån de nedtryckta orientaliska judarna. ”De trädde fram som motståndare till den gamla europeiska sionistiska eliten.”
”Israel bedriver självmordspolitik”
Göran Rosenberg menar att ”israelisk retorik om hur antisemitisk alla andra är används för att rättfärdiga sin politik”
Rosenberg refererar till ”Masadamyten (72 e Kr) som nästan statsgrundande.” ”Masada ska aldrig falla igen” ”Så håller man på att bygga sig ett Masada igen. Och det kanske kommer att falla igen……”. https://sv.wikipedia.org/wiki/Masada
”Finns ingrodd, förminskande och nedlåtande syn på araber”
”Israel en stat för judar, av judiskt ursprung – dvs biologiskt ”
”Judar kan bli medborgare över en natt – palestinier med anfäder som i generationer bott i landet har inte samma rättighet samtidigt som Israel gör anspråk på att vara demokratiskt.” ”Israel ej fullödig demokrati – judar särställning.” ”Apartheid i Gaza”
Göran Rosenberg betonar att försoning/ uppgörelse måste till med palestinierna.
”Man underskattar vad det gör med människor som varje dag blir förödmjukade och känner sig mindre värda. Det föder desperation, våld” ”Ingen ursäkt men Hamas en reaktion. ”
Göran Rosenberg gör jämförelser mellan nazisternas syn på judar och judarnas syn på araber. Göran Rosenberg får frågan hur han tänker sig Israels framtid och svarar att han tror att enda möjligheten är en federation / konfederation. Lika rättigheter – lika skyldigheter ”.
Göran Rosenberg menar att oavsett hur så består idag verkligheten av en tydlig judisk nation och en tydlig palestinsk nation.”
”Det finns konstitutionella lösningar för detta” ”Lika rättigheter att utveckla sin kultur, sitt språk”
”På bokomslaget utlovas ”en överblick över forskningsresultaten från internationellt ledande forskare inom området, och den innehåller också reflektioner över konsekvenserna för en teologisk tolkning av Jesus från Nazaret.” Men när Ulf Jonsson själv i samband med releasen 29 augusti marknadsför sin bok som ”den mest uppdaterade på svenska” drar jag som Jesusintresserad katolsk kvinna öronen åt mig.
Det går helt enkelt inte att år 2024 påstå sig vara uppdaterad i forskningen kring ” den teologiska reflektionen över Guds uppenbarelse i Jesus från Nazaret” och samtidigt illustrera en påtaglig beröringsskräck för feministteologi i sin bokexposé över det nya forskningsläget inte en enda gång nämna eller ge exempel på ”feministteologi” och dess beskrivning av bland annat ”könsmaktsstruktur”.
”Jag noterar att Ulf Jonsson i sin litteraturlista nämner 123 olika boktitlar, varav 121 skrivits av män och två böcker av två olika kvinnor nämns i förbigående eller refereras till i två stycken fotnoter. Jag noterar att Ulf Jonsson i sin inledning tackar ”dem som kommit med värdefulla kommentarer och idéer till detta band under skrivprocessens gång”, det vill säga sex män. Att en kvinna skulle kunnat komma med värdefulla kommentarer och idéer verkar inte finnas på Ulf Jonssons karta.”
Ulf Jonsson ägnar i sin bok bla flera sidor åt den intressanta och lärorika historien hur ”monoteismen växte fram som resultatet av en lång historisk utveckling i Israel” och om treenighetslärans uppkomst. Utifrån att Ulf Jonsson gillar att referera till ”välrenommerade” teologer vill jag gärna inför nästa bok tipsa om Tomas Römer – välrenommerad professor i Gamla Testamentet vid universitetet i Lausanne – som bland mycket annat 2003 skrivit en intressant artikel som detaljerat beskriver konsekvensen av monoteismens införande i Israel under rubrik ”L’éviction du féminin dans la construction du monothéisme ” (Med konstruktionen av monoteismen fördrevs det feminina)
Tomas Römer beskriver och ger exempel på hur det feminina trots detta på olika sätt tar sig in i de monoteistiska religionerna – om hur gudinnan Asheras titel ”himladrottning” övertas av jungfru Maria och hur Guds närvaro manifesteras i Shekinah. Etudes Théologiques &Religieuses 2003/2
Att vara kardinal innebär att man är med och väljer en ny påve, men också att man kan bli vald till påve. Det har fått den franska tidningen Le Figaro att spekulera i att Anders Arborelius kan vara en framtida kandidat. Tidningen beskriver Anders som ”först och främst en bönens man, men också en uppmärksammad teolog, engagerad i ekumeniken”. Det uppges att han besitter ”en tydlig karisma, vilket är något oumbärligt för en påve.
Anders är inte förtjust över tidningens teorier.
– Det är brist på hänsyn att spekulera så länge påven lever. Han har också sagt att han inte ska avgå i förtid.
Men skulle du säga ja om du tillfrågades?
–Jo, man förväntas ju att säga ja, men jag tror att det mer är en fiktiv fråga.
Vill tillbaka till karmelitklostret i Tågarp
Vid 75 år pensioneras han som biskop, men eftersom det inte finns någon efterträdare på gång, så fortsätter Anders ett tag till. Sedan hoppas han dra sig tillbaka till karmelitklostret i Tågarp igen.
Varför behövs kyrkan idag, tycker du?
– För mig är Gud någon som kan förklara livets djupaste mysterium och ge oss oändlig kärlek.
– Men jag tycker också att alla viktiga frågor har med kyrkan att göra, samhälle, miljö, familjeliv… Kristendomen kan inspirera människor att engagera sig för allas bästa.
Anders Arborelius menar också att kyrkan kan fungera som en sorts ”integrationsverkstäder”, särskilt för andra generationens invandrare.
– Länge har man sagt att religionen är ett hinder för integration. Men nu förstår man att religion och etik ofta är väldigt sammankopplade, och förlorar man sin religion, förlorar man också sin etiska kompass.
Är du rädd för att dö?
– Inte just nu, sedan vet man aldrig när det kommer till kritan. Men som kristen är du hela tiden medveten om att detta är en tillfällig vistelse.”
James Martin sammanfattar vad Pride i HBTQI sammanhang innebär
Att stödja HBTQI personers
– fundamentala mänskliga rättigheter
– rätt att leva i säkerhet
– rätt att behandlas som jämställda
– rätt att helt och fullt vara välkomna i samhället
PS Nu börjar Pride veckan i Stockholm. Nätverket HBTQI i katolska kyrkan deltar.
// Irène
PS Den som vill förkovra sig i vad bibeln förtäljer om homosexualitet rekommenderas å det varmaste Thomas Kazens bok ”Smuts, Skam, Status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken”
”Västerlandet har en historia av förtryck och förtal av homosexuella som bygger på en blandning av religiösa och kulturella föreställningar. Men de bibliska texter som fördömer samkönade sexuella handlingar är få och knappast begripliga utan grundläggande kunskap om antika samhällsmönster och föreställningar.
I Smuts, skam, status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken granskas ett urval texter från Främre Orienten, Grekland och Rom utifrån tre tolkningsparadigm: renhetorenhet, makt och underordning, samt heder och skam. Thomas Kazen, professor i bibelvetenskap vid Teologiska högskolan Stockholm, visar hur en bakomliggande hierarkisk och hedersrelaterad grundsyn kan göra texterna mer begripliga. Han reflekterar också över de stora skillnader och likheter mellan antika och moderna värderingar, som kan anas här.”
PS Bekymmersamt, sorgligt och pinsamt, att som katolik i Stockholms katolska Stift ta del av en av dess officiella representanter – diakon Göran Fäldts – reflexioner kring homosexualitet .
Lyssna på ett gripande tal – ”Våld mot kvinnor i kyrka och samhälle” – av Virginia Saldanha på Catholic Women’s Council (CWC) 29 juni.
Virginia Saldanha inleder med att citera lord Actons berömda yttrande ”Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut””I katolska kyrkan har hierarkin absolut makt…….”
Hör hur våld av Kristi representanter mot kvinnor mörkas….
”Så länge inte katolska kyrkan separerar den lagstiftande, den verkställande och dömande makten så kommer inte kvinnor att få rättvisa eller mänskliga rättigheter inom katolska kyrkan. ”
// Irène
PS CWC ”Founded in 2019, the Catholic Women’s Council (CWC) is a global network working to advance the dignity and equality of womenin the Roman Catholic Church.”
Virginia Saldanha är bla teolog och journalist i Mumbai.
”Virginia is the former Executive Secretary of the Office of Laity & Family of the Asian Catholic Bishops’ Forum knowns as FABC. A theologian and journalist based in Mumbai, she also headed the Indian bishops’ Commission for Women. The founder member and secretary of the Indian Women’s Theologians Forum, Saldanha, is an activist working for justice for women in Church and Society. She contributes columns to UCA News.”
Så pinsamt att Katolska kyrkan inte tagit till sig Montesquieus maktdelningslära från 1748 !
”Under rubrik Katolska kyrkan tar strid i abortfrågan (Kyrkans Tidning nr 22)framkommer att katoliker – genom Justitia et Pax och dess ordförande p Thomas Idergard SJ – uppmanas att i EU valet rösta blankt då inget parti tagit avstånd från EU resolutionen att grundlagssäkra aborträtt inom EU. Frågan bland katoliker uppstod huruvida också biskopsämbetet stod bakom skrivelsen. Svaret är JA då nu biskop Anders Arborelius i en skrivelse dagen efter EU -valet ger sitt stöd åt det rätta i att blankrösta i enlighet med vad Justitia et Pax rekommenderat.”
Ett annat tips från Justitia et Pax är att det är ”möjligt att personrösta på en sådan kandidat efter att man som troende har försäkrat sig om att kandidaten i debatt och votering i parlamentet kommer att stå för denna linje, trots partiets politik och trots partigruppens möjliga disciplineringsåtgärder.”