Biskop Erik Varden – Den kyska människan

6 febr 2025

Jag sitter i den fullsatta Stora Salen i Sankta Eugenia katolska  församling i Stockholm.  Biskop Erik Varden – från katolska stiftet i  Trondheim – ska under rubrik ”Kyskhet en otidsenlig dygd ”samtala med Peter Halldorf med anledning av att biskop Varden släpper sin bok  Homo Custos som –  bortsett från den latinska titeln – är en översättning till svenska av hans bok Chastity- som nu ges ut på Silentium förlag.

Biskop Varden – som även är trappistmunk – berättar att hans ambition med boken är att frigöra begreppet ”kyskhet” från dess ensidiga konnotation med sex och sexualitet.  Genom att spåra dess etymologiska ursprung från grekiskans katharsis (ren/ reningsprocess) till latinets custos som jämställts med latinets integer (integrera) – vill biskop Varden bredda begreppet kyskhet till något som står för helhet, integritet och integration av olika spänningar i livet. Spänningar mellan kropp och själ, manligt och kvinnligt, ordning och oordning, frihet och askes. Med andra ord spänningar i vad det innebär att vara människa.

Det skaver först lite i öronen på mig – i egenskap av reformsträvande katolsk kvinna – att lyssna på biskop Vardens utläggning av begreppet kyskhet då jag ca 2 månader dessförinnan hade nåtts av beskedet att ett annat samtal i Stora salen hade ställts in  och tvingats ändra lokal pga att ”samtalet var för kontroversiellt.”  Ämnet för samtalet den gången handlade indirekt också om kyskhet men med fokus på  katolska kyrkans syn på HBTQI -frågor utifrån p James Martins bok ”Building a bridge”. Meningen var att p James Martin SJ – välkänd för sitt stora engagement i HBTQI frågor – via länk från USA skulle delta i Stora salen i form av ett webbinarium. https://www.katolskvision.se/blog/?p=31488

Biskop Varden nämner aldrig kyskhet specifikt utifrån  katolsk syn utan talar om ”kristen syn” som om kristen syn vore något enhetligt i synen på sex och samlevnad inom olika kristna kyrkor och samfund.

Biskop Varden undviker helt och hållet  att förklara vad som i praktiken gäller när det tex kommer till att vara människa och homosexuell eller vad som i praktiken gäller för gifta katolska par och artificiella preventivmedel.

 Jag köper biskop Vardens bok i  förhoppning om att få svar på mina undringar och nyfikna frågor om hur biskop Varden får ihop alla tjusiga  beskrivningar om kyskhet och helhet och integration och integritet med katolska kyrkans katekes.

Biskop Varden vinnlägger sig i sin bok att med hjälp av otaliga exempel från litteratur, musik och konst beskriva kyskhet och även grundligt såväl etymologiskt som historiskt och teologiskt härleda begreppet.

Det visar sig dock att redan i inledningskapitlet garderar sig  biskop Varden skickligt ”mot alla som kan bli upprörda över att kontroversiella frågor inte behandlas mer ingående i ett uttryckligt försvar av kyrkans morallära”

Till mig och sådana läsare  rekommenderar biskop Varden ”den stora guldgruvan- 1992 års katekes.”  Punkt slut.  Orsaken till att biskop Varden i sin bok  varken kan eller vill tala om temat äktenskap beror enligt honom själv på att ”vara en man förpliktigad att leva i celibat” – något som han menar ”både berikar och begränsar”

”I frågor som denna måste man tala om det man vet.” Vidare skriver biskop Varden : ”Om min brist inspirerar andra att fortsätta sin kristna reflektion på temat, kommer det att glädja mig storligen”  

 Som reformsträvande katolsk kvinna – med barn, barnbarn och barnbarnsbarn- vill jag gärna ”storligen glädja”  biskop Varden med min kristna reflektion.  Om biskop Varden menar allvar med att säga ”man måste tala om det man vet” – undrar jag hur han förklarar  att hela romersk – katolska kyrkans troslära – inklusive allt som rör dess syn på äktenskap och sex- och samlevnad –  under 2000 år utformats av enbart MÄN som lever i celibat och vars syn  är den som ännu idag  finns formulerad i ”guldgruvan”  Katolska kyrkans katekes – rättesnöre för ca 1,3 miljarder katoliker runt om i världen. Exempel  §2366 ”Och så lär kyrkan, som ”tar parti för livet” att ”varje äktenskaplig akt per se skall vara öppen för att ge livet vidare”.   Celibatära män har med andra ord bestämt att artificiella preventivmedel – något som biskop Varden indirekt benämner oordning – är förbjudna för gifta par.

Jag reflekterar över hur detta tragiska  förbud – som ignoreras bland katoliker i Norden och västvärlden – fortfarande får förödande konsekvenser för  kvinnor i patriarkala samhällen i tredje världen där katolska kyrkan har makt.

Jag tänker vidare på homosexuella som på olika sätt förföljs, straffas och till och med dödas och om  vilka Katolska kyrkans katekes skriver §2357   ”Med stöd av skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga. De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv” ”De kan aldrig i något fall godkännas”    

Biskop Varden talar  i sin bok även om kyskhet och  ”det kristna lärjungaskapet” och konsten att ”besvara kallelsen till fullkomlighet utan att ge upp idealet dvs  inte resignera inför idealet.”  

Här reflekterar jag över att alla kristna inte tolkar ”det kristna lärjungaskapet” på samma sätt . Därför delar inte heller alla katoliker katekesens  ideal för gifta par  och ideal för homosexuella att leva i livslångt celibat.  Homosexualitet som begrepp och uttryck för sex och ömsesidigt samtycke mellan samkönade jämställda  personer existerar inte i biblisk kontext som istället bygger på en syn på sex som har att göra med  makt och underordning, skam och skuld och heder dvs ett synsätt där bäst-före-datum gått ut.

// Irène

PS Då biskop Varden i sin bok inte har för avsikt att uttala sig om relationen mellan man och kvinna – då han anser sig inte ha kunskap om den i egenskap av celibatär – undrar jag varför den svenska upplagan -i  motsats till den engelska – väljer en omslagsbild på en man och en kvinna dvs en bild på Adam och Eva ?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?

Polariseringen bland världens katoliker ökar. Även i Stockholms katolska Stift ökar klyftan mellan förnyare och traditionalister – något som förstärks av vilka katolska influencers som Stiftet stödjer och önskar ska evangelisera i Sverige och vice versa vilka influencers Stiftet bemödar sig om att motarbeta / avvisa för att därigenom förhindra katolsk evangelisation på fel sätt – dvs ett katolskt synsätt som Stiftet inte vill ska påverka / influera svenska katolikers sätt att se på tingens katolska ordning!

Ett exempel på det senare. Nyligen förbjöd jesuiterna i Sankta Eugenia katolska kyrka i Stockholm sin jesuitkollega p James Martin att via länk från USA få intervjuas i församlingen från Stora Salen och därigenom påverka svenska katolikers sätt att se på TRO i allmänhet och HBTQI frågor i synnerhet. Intervjun med James Martin sker istället i Studieförbundet Bildas lokaler i Stockholm. http://www.katolskvision.se/blog/?p=31488

”Tro handlar inte i första hand om regler, dogmer och katekes utan om ett  levande möte med Jesus Kristus” menar p James Martin SJ.

Ett helt motsatt synsätt förmedlar p Joseph Maria Nilsson OFMConv (Sankt Franciskus katolska församling i Jönköping) på Katolsk Horisont som fått i uppdrag att hjälpa biskop Anders att lansera biskopens favoritinfluencer Ulf Ekman – entreprenör i Jesusbranschen – att evangelisera – läs ”förkunna sanningen”.

https://dagensseglora.se/2017/07/04/jesusbranschen/

Lyssna och lär ! P Joseph Maria : ”Katekesen viktigaste boken efter Bibeln som alla katoliker borde ha på nattduksbordet !”

Intervju 9 juni 2023

2020 inbjuds – med biskop Anders godkännande – hjälpbiskop Athanasius Schneider från Kazakstan av Sankta Elisabets folkhögskola i samarbete med Kristus Konungens katolska församling i Göteborg att tala och medverka i “Kulturdagarna 2020”.

DAGEN Ofattbart att folkhögskola bjöd in främlingsfientlig biskop

Den som tiger samtycker, heter det. Eftersom biskop Anders aldrig sagt eller säger PIP när det gäller Katolsk Horisont så måste man utgå från att biskop Anders samtycker till diakon Göran Fäldts olika utspel under åren mot påve Franciskus på Katolsk Horisont.

Lyssna här på diakon Göran Fäldt som 2018 driver en kampanj mot att p James Martin inbjuds till Världsfamiljmötet i Dublin.

2018 ”Diakon Göran Fäldt ger sig inte://www.katolskvision.se/blog/?p=26527

2019 ”Fy skam Katolsk Horisont !” https://www.katolskvision.se/blog/?p=27387

2021 ”Diakon Göran Fäldt fortsätter motarbeta påve Franciskus” http://www.katolskvision.se/blog/?p=29216

3 febr 2024 ”Fy skam igen diakon Göran Fäldt och fy skam igen Katolsk Horisont” https://www.katolskvision.se/blog/?p=31114

Att jämföras med 2005 när Katolsk Vision, som en svensk gren av We are church / Wir sind Kirche publicerar sitt Manifest på nätet https://www.katolskvision.se/blog/?page_id=1939

och biskop Anders 7 dec 2005 på Stiftets hemsida resolut förkunnar ”Vänd om till kyrkans tro. Katolsk vision är inte representativ för vare sig katolsk tro eller katolska lekmän. Dess medlemmar bör ompröva sin ståndpunkt. Biskopen vädjar faderligt till dem.

8 sept 2009 upprepar biskop Anders sitt avståndstagande på Stiftets hemsida ”Återigen ser jag mig tvungen att påpeka att ”Katolsk Vision” på intet sätt återspeglar det som är den Katolska kyrkans tro och att man inte har något bemyndigande att kalla sig ”katolsk”.

// Irène

PS Som sagt var ……. Polariseringen bland världens katoliker ökar. Även i Stockholms katolska Stift ökar klyftan mellan förnyare och traditionalister – något som förstärks av vilka katolska influencers som Stiftet aktivt understödjer alternativt motarbetar.

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande

I Stockholm arrangerar 20 nov  nätverket HBTQI i katolska kyrkan i samarbete med studieförbundet Bilda ett webseminarium via storskärm  med jesuiten James Martin i USA. James Martin har blivit internationellt känd för sitt stora engagemang i hbtqi frågor och för detta också fått ett starkt stöd från påve Franciskus, som ju också är jesuit.  I sin bok ”Building a Bridge” vill  James Martin ”reparera och stärka banden som förenar Guds alla barn och avsluta ”vi och dom mentaliteten”. Boken vill även ge ett stöd till hbtqi personer och deras anhöriga och vänner utifrån andliga och bibliska källor.

 Under seminariet förkunnar James Martin bl.a. att ”TRO i första hand inte handlar om regler, dogmer och katekes utan om ett  levande möte med Jesus Kristus.”

På sin hemsida hänvisar James Martin gärna till påve Franciskus – bla med dessa ord av påven : ”Jag vill att jesuiter ska höras ! Läs Apostlagärningarna och se vad apostlarna gjorde i kristendomens början. Den Helige Ande leder till ”uppror och uppståndelse”,   inte till stillastående. Det ska vara utgångspunkten när viktiga ämnen tas upp.” 

En sådan uppfattning tycks dock påvens jesuitkollegor  i Sankta Eugenia församling i Stockholm inte dela.

Webseminariet med  James Martin utlovas först att få hållas i Stora Salen i Sankta Eugenia  men löftet tas tillbaka och man annonserar på församlingens hemsida att ”seminariet är för kontroversiellt.”  Mot bakgrund av påvens syn på den Helige Andes inverkan kan detta tolkas som  att jesuiterna  i Sankta Eugenia vill värja sig genom att sätta upp ett kraftigt vindskydd mot den Helige Ande – som ju blåser vart hen vill…. 

Webseminariet med James Martin SJ och med Philip de Croy – som samtalsledare – sker istället i Bildas Stockholmslokal där en engagerad åhörarskara – såväl på plats som på nätet – glädjer sig och låter sig inspireras av James Martins glada budskap i evangelisk anda. En smolk i glädjebägaren förblir dock att jesuiterna i Sankta Eugenia avvisat sin jesuitkollega.

2018 – James Martin SJ berättar om sin bok ”Building A Bridge” i samband med utgivningen av den reviderade utgåvan.

// Irène

PS Redan 2016 menar den tyske jesuiten Klaus Mertes att katolska kyrkan måste ändra sitt undermåliga ”mindset” vad homosexualitet beträffar. https://www.newwaysministry.org/2016/06/05/church-must-change-deficient-mindset-on-homosexuality-says-german-jesuit/

Påve Franciskus, James Martin och Klaus Mertes jesuitkollegor i Sankta Eugenia – häruppe i den svenska katolska ankdammen vid Norra Ishavet – får oss reformsträvande katoliker att skämmas !

Är det månne Sankta Eugenia ?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem

17 nov TV4 Efter fem ”När den franska tidningen Le Figaro i våras listade potentiella efterträdare till påve Franciskus – som är andlig ledare för 1,3 miljarder katoliker – var det många i Sverige som höjde på ögonbrynen. Ett av tre namn som dök upp var nämligen den svenska biskopen och kardinalen Anders Arborelius. Nu svarar han på spekulationerna som florerat den senaste tiden.”

// Irène

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”

Återerövring av det Heliga landet. Få en fristad från förföljelser.

Lyssna på Göran Rosenberg när han förklarar hur olika motiv till staten Israels grundande vävts ihop och bidragit till oklarheter kring vad som är antisemitism och berättigad kritik av Israels politik.

”Israel skulle göra slut på antisemitismen. Judarna skulle bli fria i sitt eget land – bli normala. Judarna levt onormalt i 2000 år. Normalitet att få en stat där man inte behöver vara rädd.” ”Landet var bebott”

”En stat som bygger på att ett annat folk måste undertryckas är ohållbart”.

”Vad ska Israel vara?” ”Ska Israel för all framtid vara en stat som bygger på att med vapen och övermakt hålla omgivningen under militär kontroll?”

Rosenberg beskriver konflikter i samband med statens grundande mellan olika judiska grupper och hur högernationalism föddes utifrån de nedtryckta orientaliska judarna. ”De trädde fram som motståndare till den gamla europeiska sionistiska eliten.”

”Israel bedriver självmordspolitik”

Göran Rosenberg menar att ”israelisk retorik om hur antisemitisk alla andra är används för att rättfärdiga sin politik”

Rosenberg refererar till ”Masadamyten (72 e Kr) som nästan statsgrundande.”  ”Masada ska aldrig falla igen” ”Så håller man på att bygga sig ett Masada igen. Och det kanske kommer att falla igen……”. https://sv.wikipedia.org/wiki/Masada

”Finns ingrodd, förminskande och nedlåtande syn på araber”  

”Israel en stat för judar, av judiskt ursprung – dvs biologiskt ” 

”Judar kan bli medborgare över en natt – palestinier med anfäder som i generationer bott i landet har inte samma rättighet samtidigt som Israel gör anspråk på att vara demokratiskt.”  ”Israel ej fullödig demokrati – judar särställning.” ”Apartheid i Gaza”

Göran Rosenberg betonar att försoning/ uppgörelse måste till med palestinierna.

”Man underskattar vad det gör med människor som varje dag blir förödmjukade och känner sig mindre värda. Det föder desperation, våld”   ”Ingen ursäkt men Hamas en reaktion. ”  

Göran Rosenberg gör jämförelser mellan nazisternas syn på judar och judarnas syn på araber.   Göran Rosenberg får frågan hur han tänker sig Israels framtid och svarar att han tror att enda möjligheten är en federation / konfederation.  Lika rättigheter  – lika skyldigheter ”.  

Göran Rosenberg menar att oavsett hur så består idag verkligheten av en  tydlig judisk nation och en tydlig palestinsk nation.”  

”Det  finns konstitutionella lösningar för detta”  ”Lika rättigheter att utveckla sin kultur, sitt språk” 

https://podcasts.apple.com/se/podcast/148-israel-det-förlorade-landet-med-göran-rosenberg/id908982611?i=1000673914227

// Irène

PS Utifrån United States of America – USA – varför inte USI – United States of Israel

https://www.inss.org.il/wp-content/uploads/2021/11/Memo217_7-61-73.pdf?fbclid=IwY2xjawGGTSBleHRuA2FlbQIxMAABHbB4G0ShoPJgljx-2HZlP8Rgv-hg70bSu8ARZHl2ZnqDFL1LOGmqCSi9bg_aem_6UhhVCJAfzXTiLf8R0MDeQ

PS https://www.rosenberg.se/debatt-om-sionism-och-antisemitism-dagens-nyheter-2002?fbclid=IwY2xjawGGSMBleHRuA2FlbQIxMQABHbKCmk4-Cf2xTWGdCP6dTnvOAfSDKFugwLZX_QTQ2OsJ5AKr2aq9z-Lcww_aem_VWXhOP0Sw5u4ywLK_lpxLA

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Påve Franciskus 10 år på 10 min

America Magazine

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

I ikonernas fotspår

Nyutkommen bok av Efti Papadopoulou Georlin

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Jesusbok med beröringsskräck för feministteologi

Kyrkans Tidning 7 sept 2024

På bokomslaget utlovas ”en överblick över forskningsresultaten från internationellt ledande forskare inom området, och den innehåller också reflektioner över konsekvenserna för en teologisk tolkning av Jesus från Nazaret.” Men när Ulf Jonsson själv i samband med releasen 29 augusti marknadsför sin bok som ”den mest uppdaterade på svenska” drar jag som Jesusintresserad katolsk kvinna öronen åt mig.

Det går helt enkelt inte att år 2024 påstå sig vara uppdaterad i forskningen kring ” den teologiska reflektionen över Guds uppenbarelse i Jesus från Nazaret” och samtidigt illustrera en påtaglig beröringsskräck för feministteologi i sin bokexposé över det nya forskningsläget inte en enda gång nämna eller ge exempel på ”feministteologi” och dess beskrivning av bland annat ”könsmaktsstruktur”.

Jag noterar att Ulf Jonsson i sin litteraturlista nämner 123 olika boktitlar, varav 121 skrivits av män och två böcker av två olika kvinnor nämns i förbigående eller refereras till i två stycken fotnoter. Jag noterar att Ulf Jonsson i sin inledning tackar ”dem som kommit med värdefulla kommentarer och idéer till detta band under skrivprocessens gång”, det vill säga sex män. Att en kvinna skulle kunnat komma med värdefulla kommentarer och idéer verkar inte finnas på Ulf Jonssons karta.”

https://www.kyrkanstidning.se/debatt/jesusboken-har-en-beroringsskrack-feministteologi

// Irène

PS

Ulf Jonsson ägnar i sin bok  bla flera sidor åt den intressanta och lärorika historien hur ”monoteismen växte fram som resultatet av en lång historisk utveckling i Israel” och om treenighetslärans uppkomst. Utifrån  att Ulf Jonsson gillar att referera till ”välrenommerade” teologer vill  jag gärna inför nästa bok tipsa  om Tomas Römer – välrenommerad professor i Gamla Testamentet vid universitetet i Lausanne – som bland mycket annat 2003 skrivit en intressant artikel som detaljerat  beskriver konsekvensen av monoteismens införande i Israel under rubrik ”L’éviction du féminin dans la construction du monothéisme ”  (Med konstruktionen av monoteismen fördrevs det feminina)

Tomas Römer beskriver och ger exempel på hur det feminina trots detta  på olika sätt tar sig in i de monoteistiska religionerna – om hur gudinnan Asheras titel ”himladrottning” övertas av jungfru Maria och hur Guds närvaro manifesteras i Shekinah. Etudes Théologiques &Religieuses 2003/2

PS http://www.katolskvision.se/blog/?p=9683

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”

Spekuleras bli nästa påve

Att vara kardinal innebär att man är med och väljer en ny påve, men också att man kan bli vald till påve. Det har fått den franska tidningen Le Figaro att spekulera i att Anders Arborelius kan vara en framtida kandidat. Tidningen beskriver Anders som ”först och främst en bönens man, men också en uppmärksammad teolog, engagerad i ekumeniken”. Det uppges att han besitter ”en tydlig karisma, vilket är något oumbärligt för en påve.

Anders är inte förtjust över tidningens teorier.

– Det är brist på hänsyn att spekulera så länge påven lever. Han har också sagt att han inte ska avgå i förtid.

Men skulle du säga ja om du tillfrågades?

–Jo, man förväntas ju att säga ja, men jag tror att det mer är en fiktiv fråga.

Vill tillbaka till karmelitklostret i Tågarp

Vid 75 år pensioneras han som biskop, men eftersom det inte finns någon efterträdare på gång, så fortsätter Anders ett tag till. Sedan hoppas han dra sig tillbaka till karmelitklostret i Tågarp igen.

Varför behövs kyrkan idag, tycker du?

– För mig är Gud någon som kan förklara livets djupaste mysterium och ge oss oändlig kärlek.

– Men jag tycker också att alla viktiga frågor har med kyrkan att göra, samhälle, miljö, familjeliv…  Kristendomen kan inspirera människor att engagera sig för allas bästa.

Anders Arborelius menar också att kyrkan kan fungera som en sorts ”integrationsverkstäder”, särskilt för andra generationens invandrare.

– Länge har man sagt att religionen är ett hinder för integration. Men nu förstår man att religion och etik ofta är väldigt sammankopplade, och förlorar man sin religion, förlorar man också sin etiska kompass.

Är du rädd för att dö?

– Inte just nu, sedan vet man aldrig när det kommer till kritan. Men som kristen är du hela tiden medveten om att detta är en tillfällig vistelse.”

Biskop Anders Arborelius: ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”

// Irène

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Kan katoliker fira Pride ? Ja svarar James Martin SJ

James Martin sammanfattar vad Pride i HBTQI sammanhang innebär

Att stödja HBTQI personers  

 – fundamentala mänskliga rättigheter  

– rätt att leva i säkerhet

– rätt att behandlas som jämställda

rätt att helt och fullt vara välkomna i samhället 

PS Nu börjar Pride veckan i Stockholm. Nätverket HBTQI i katolska kyrkan deltar.

// Irène

PS Den som vill förkovra sig i vad bibeln förtäljer om homosexualitet rekommenderas å det varmaste Thomas Kazens bok Smuts, Skam, Status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken”

”Västerlandet har en historia av förtryck och förtal av homosexuella som bygger på en blandning av religiösa och kulturella föreställningar. Men de bibliska texter som fördömer samkönade sexuella handlingar är få och knappast begripliga utan grundläggande kunskap om antika samhällsmönster och föreställningar. 

Smuts, skam, status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken granskas ett urval texter från Främre Orienten, Grekland och Rom utifrån tre tolkningsparadigm: renhetorenhet, makt och underordning, samt heder och skam. Thomas Kazen, professor i bibelvetenskap vid Teologiska högskolan Stockholm, visar hur en bakomliggande hierarkisk och hedersrelaterad grundsyn kan göra texterna mer begripliga. Han reflekterar också över de stora skillnader och likheter mellan antika och moderna värderingar, som kan anas här.”

PS Bekymmersamt, sorgligt och pinsamt, att som katolik i Stockholms katolska Stift ta del av en av dess officiella representanter – diakon Göran Fäldts – reflexioner kring homosexualitet .

”Fy skam igen diakon Göran Fäldt och fy skam igen Katolsk Horisont” http://www.katolskvision.se/blog/?p=31114

PS Min krönika 2015 Dagens Seglora

http://dagensseglora.se/2015/04/24/kristna-maste-sluta-hyckla-om-homosexualitet/?fbclid=IwY2xjawEULjRleHRuA2FlbQIxMAABHZv7BQZcX0XCjiFV63s0THIgcBUoOwAZ7hXbHM1yUi5muy88q95VYDpjkw_aem_QficXNSTvaRqbQHG3lrY5A

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar